עבור לתוכן
כל המאמרים

לקויות למידה בילדים ונוער – מורה נבוכים

מנהלת תחום ילדים ונוער

אחת הסיבות הנפוצות לטיפול או אבחון בילדים ונוער היא קשיים בלימודים. פעמים רבות, צוות בית הספר יפנה להורים ויצביע על קושי מתמשך בלימודים, ויבקש שההורים יפנו לאבחון . ההורים במצב כזה לעיתים קרובות מבולבלים ותוהים- למי עלי לפנות כדי לאבחן את הקושי הלימודי של ילדי? איך מתבצע אבחון כזה.

לקשיים בלימודים יכולות להיות סיבות רבות ומגוונות. ננסה להציג את הסיבות הנפוצות ביותר ועקרונות כלליים לאבחון:

לקויות למידה

לקויות למידה הנן מהגורמים הנפוצים ביותר לקושי לימודי מתמשך. בעבר השם המקובל לתיאור הפרעות אלה היה ״דיסלקציה״, ״דיסגרפיה״ או ״דיסקלקוליה״. הכוונה היא ללקות ספציפית ביכולת הלמידה אשר מלווה את הילד מראשית ההתפתחות – למשל, לקות בקריאה תתבטא על פי רוב כבר מכיתה א׳ בקושי לרכוש קריאה בקצב של ילדי הכיתה. לקות במתמטיקה לפעמים תופיע בכיתות ב׳ או ג׳, וכך גם לקות בהבנת הנקרא. לעומת זאת קושי בכתיבה (קושי גרפומוטורי) יבוא לידי ביטוי  לעיתים בגן- לפעמים דרך דיווחי הגננת שהילד מתקשה באחיזת צבע או עפרון, או בהתנגדות של הילד למשימות של ציור וכתיבה. פעמים רבות ילד מתמודד עם שילוב של כמה לקויות למידה. 

איך מאבחנים לקויות למידה? – אבחון לקויות למידה יעשה על ידי פסיכולוג המתמחה בביצוע אבחון דידקטי או פסיכודידקטי (בדרך כלל פסיכולוג התפתחותי או חינוכי). 

הפרעת קשב וריכוז

גם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה מהסיבות הנפוצות ביותר לקשיים לימודיים אצל ילדים ומתבגרים. בדומה ללקויות למידה, גם הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית- כלומר הפרעה שמתחילה משלבי ההתפתחות המוקדמת בגיל הרך. הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות עם היפראקטיביות – כלומר עם פעלתנות יתר. ילדים אלה הרבה פעמים יתקשו לשבת במפגשים בגן או יהיו שובבים מאוד וכך גם בשנות בית הספר הראשונות. ילדים עם הפרעת קשב ללא היפראקטיביות יטו להיות חולמניים, מעופפים, ולעיתים קשייהם יתבטאו מאוחר יותר מילדים עם היפראקטיביות. בניגוד ללקויות למידה, הפרעת קשב כוללת מאפיינים רבים נוספים שאינם באים לידי ביטוי דוקא בסביבת בית הספר והלימודים עצמם, ועל כך ניתן לקרוא בהרחבה במאמר על הפרעות קשב וריכוז. 

איך מאבחנים הפרעת קשב וריכוז? – הגורמים המוסמכים לאבחן הפרעת קשב וריכוז בילדים הם פסיכיאטר ילדים ונוער, נוירולוג ילדים או מומחה להתפתחות הילד, או מומחה לרפואת ילדים שעבר הכשרה לאבחון הפרעות קשב וריכוז. תהליך האבחון יכלול איסוף מידע הכולל שאלונים מההורים, מבית הספר ובדיקה של הילד או הנער. לעיתים כשיש התלבטות לגבי האבחנה, משלימים את תהליך ההערכה בבדיקה ממוחשבת כמו MOXO שנותנת מידע כמותי על מאפיינים כמו אימפולסיביות של הילד, היפראקטיביות, ואיטיות בתגובה.

הפרעות חרדה

הפרעות חרדה נפוצות בילדים ונוער. אמנם הפרעות אלה בשונה מלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז אינן גורמות במישרין לקושי לימודי, אך הן סיבה נפוצה יחסית לירידה בהישגים הלימודיים בעיקר כזו שמופיעה לפתע ולא מלווה את הילד מתחילת הלימודים. ילד הסובל מחרדות כמו למשל חרדת פרידה, חרדה חברתית  או הפרעת חרדה מוכללת יתקשה להיות קשוב ומרוכז בשיעורים, בהדרגה יכול לפתח פערים לימודיים שיגבירו את החרדה ושוב את הקושי ללמוד, וכך יווצר אפקט ״כדור שלג״ הדורש התערבות. במצבים חמורים יותר של הפרעות חרדה ילדים יכולים לפתח סרבנות בית ספר שלעיתים מתחילה בהעדרויות חלקיות ומתפתחת לסרבנות מוחלטת. 

איך מאבחנים חרדה אצל ילדים ?

פסיכיאטר ילדים ונוער הוא המומחה שמאבחן הפרעות חרדה שונות. 

הפרעות מצב רוח

גם הפרעות מצב רוח כמו דיכאון יכולים להסביר ירידה בלימודים, במצבים אלה נצפה לראות שינויים התנהגותיים נוספים שמופיעים במקביל כמו הסתגרות חברתית, מצב רוח ירוד או כעוס, ונסיגה בתחומי תפקוד נוספים. פסיכיאטר ילדים ונוער הוא הגורם המקצועי שעוסק בזיהוי מצב של דיכאון ויתן את ההמלצות לטיפול בדיכאון

חשוב לזכור, שירידה בלימודים יכולה לסמן גם מצבי מצוקה אחרים, שאינם נובעים מהפרעה פסיכיאטרית- כמו משבר במשפחה, חשיפה לבריונות או מצוקה חברתית  או טראומה. לכן כדאי לראות בכך נורת אזהרה, שיש להתייחס אליה ולברר את שורשיה, כדי להציע לילד את הטיפול המתאים, ולעזור לו לחזור למסלול. 

אל תהססו לפנות אלינו, נשמח לסייע בכל עת.

דברו איתנו בוואטסאפ

תפריט נגישות