עבור לתוכן
כל המאמרים

פסיכיאטר מומחה להתמכרויות

פסיכיאטר מומחה

טיפול בהתמכרויות דורש גישה רב-ממדית ומשולבת, שכן מדובר במצב מורכב המשלב היבטים פיזיולוגיים, נפשיים וחברתיים.

התמכרויות אינן רק בעיה של גמילה מחומר או התנהגות מסוימת, אלא הפרעה מערכתית הנוגעת במרקם החיים של האדם – מבריאות הגוף, דרך תפקוד קוגניטיבי ורגשי ועד למעגלי התמיכה והיחסים האנושיים שלו.

ד"ר ליבנה, פסיכיאטר מומחה לטיפול בהתמכרויות מסביר על גישות טיפול, תהליך אבחון והדרך הנכונה לסלילת מקום בריא להחלמה.

התמכרויות: גישה פסיכיאטרית מקיפה לטיפול מקצועי

פסיכיאטר מומחה לטיפול בהתמכרויות (Addiction Psychiatrist) הינו רופא בעל מומחיות בפסיכיאטריה, המתמחה באבחון, טיפול וניהול של התמכרויות והפרעות נפשיות נלוות. תת-התמחות זו בפסיכיאטריה מתמקדת בהיבטים הפסיכולוגיים והפיזיים של ההתמכרות, תוך שימת דגש על גישה הוליסטית ומשולבת לטיפול. פסיכיאטרים מומחים לטיפול בהתמכרויות הוכשרו באופן ייחודי להבין את המנגנונים הביולוגיים, הפסיכולוגיים והסביבתיים השונים האחראים להיווצרות התמכרות וכן את יחסי הגומלין המורכבים בין התמכרויות לבין הפרעות נפשיות (לדוגמא: הפרעות דיכאון וחרדה, הפרעה דו-קוטבית, הפרעת קשב וריכוז והפרעות בספקטרום הפסיכוטי). הכשרה זו מאפשרת להם לספק טיפול מקיף לאנשים הנאבקים עם הפרעת שימוש בחומרים כמו אלכוהול, סמים ותרופות מרשם, כמו גם התמכרויות התנהגותיות, דוגמת הימורים ומין\פורנוגרפיה.

איך פסיכיאטרים מומחים מעריכים ומאבחנים התמכרויות – תהליך מקיף

תפקידו של פסיכיאטר מומחה לטיפול בהתמכרויות מתחיל בהערכה ואבחון של אנשים המציגים חשד לתסמיני התמכרות. תהליך זה כולל פעמים רבות ראיונות מעמיקים, בדיקות רפואיות (לשלילת הפרעות גופניות נלוות או להערכת מידת הנזק הגופני כתוצאה מההתמכרות), ושימוש בכלי אבחון שונים כדי להבין את אופי והיקף ההתמכרות. ההערכה המקיפה שהם מבצעים אינה מסתיימת רק בהיבטים הפיזיים של ההתמכרות, אלא גם כוללת הערכה של גורמים פסיכולוגיים שונים כמו דפוסי אישיות והתנהגות וכן הפרעות נפשיות הקיימות בדרך כלל לצד ההתמכרות. הבנת ההיקף המלא של בעיות בריאות הנפש והגוף של אדם מאפשרת למומחים אלה לפתח תוכנית טיפול יעילה יותר לטיפול בהתמכרות.

גישות טיפול לטיפול פסיכיאטרי בהתמכרויות

דרכי הטיפול שלרשות פסיכיאטרים מומחים לטיפול בהתמכרות הינן מגוונות ומותאמות לצרכיו של כל אדם. אלה עשויות לכלול טיפול תרופתי, שבו נעשה שימוש בתרופות להקלה וטיפול בתסמיני גמילה, להפחתת ההשתוקקות לחומר (Craving) ו\או לטיפול בהפרעות נלוות, אשר לעיתים קרובות עומדות בבסיס ההתמכרות. בנוסף לטיפול תרופתי, פסיכיאטרים מומחים לטיפול בהתמכרות משלבים לרוב צורות שונות של פסיכותרפיה במהלך המפגש עם המטופל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), ראיונות מוטיבציה (Motivational interviewing ו- Motivational enhancement therapy) וטיפול משפחתי הן טכניקות נפוצות בהם משתמשים פסיכיאטרים לסייע למטופלים לשנות את התנהגותם, לשפר את המוטיבציה להימנע משימוש בחומרים, להעלות את רמת התפקוד ברבדים שונים בחייהם, ולשפר את יחסיהם הבינאישיים עם הסובבים.

מעבר לטיפול: תפקידי פסיכיאטר בניהול מתמשך של החלמה מהתמכרות

חלק בלתי נפרד מתפקידו של פסיכיאטר המומחה להתמכרות הוא הניהול השוטף של ההחלמה. תהליך זה כולל מעקבים קבועים להתאמת תוכניות טיפול לפי הצורך, מעקב אחר הישנות פוטנציאליות ומתן תמיכה מקיפה לאורך תהליך ההחלמה. המטרה היא לעזור למטופלים להפחית ולבסוף להעלים ככל הניתן את תסמיני ההתמכרות, לשפר את איכות חייהם, להפחית את המצוקה העומדת בבסיס ההתמכרות, ולטפח החלמה ארוכת טווח. תמיכה מתמשכת זו היא חיונית, שכן החלמה מהתמכרות היא לרוב תהליך ארוך טווח עם אתגרים רבים לאורך הדרך.

יתרה מזאת, פסיכיאטרים מומחים להתמכרות ממלאים תפקיד מרכזי בהקשר הבריאותי הרחב והחברתי. לעתים קרובות הם עובדים כחלק מצוותים רב-תחומיים שעשויים לכלול פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מדריכי גמילה\החלמה, אחיות ומומחים אחרים. שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע אחרים וכן גופים שונים (לדוגמא, מכוני גמילה, קבוצות תמיכה בגישת 12 צעדים) עוזר לספק מערכת תמיכה מקיפה לפציינטים, המתייחס להיבטים שונים של התמכרות, כולל סוגיות משפטיות, אתגרי תעסוקה ודינמיקה משפחתית. חינוך והסברה הם גם מרכיבים משמעותיים בתפקידו של פסיכיאטר מומחה לטיפול בהתמכרות. הם עשויים להיות מעורבים בהוראת סטודנטים לרפואה, בהכשרת אנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות, בביצוע מחקרים ובתמיכה בשינויי מדיניות לשיפור הטיפול בהתמכרויות ומניעה. היבט חינוכי זה כולל הדרכת בני משפחות המטופלים על מנת להעצים את יכולתם להשתתף באופן פעיל בתהליך הטיפול.

לסיכום, בהינתן המורכבות של התמכרות, תפקידו של פסיכיאטר לטיפול בהתמכרות הוא מולטי-דיסציפלינרי. באמצעות שילוב של מומחיות פסיכיאטרית, ידע רפואי, התערבויות טיפוליות שונות ותיאום טיפול מקיף, הם ממלאים תפקיד חיוני בסיוע לאנשים להתאושש מההתמכרות ולנהל חיים בריאים ופרודוקטיביים יותר.

דברו איתנו בוואטסאפ

תפריט נגישות