עבור לתוכן
כל המאמרים

אבחון אוטיזם

ד"ר אורן טנא
פסיכיאטר מומחה

האם ילדכם מפגין סימנים מדאיגים כמו בעיות בתקשורת או קשיים חברתיים?

אבחון אוטיזם מוקדם הוא המפתח להבטחת עתיד טוב יותר.

מומחים ממליצים על אבחון אוטיזם כבר מגיל 18 חודשים, מכיוון שככל שמתחילים מוקדם יותר בטיפול, כך גדלים הסיכויים לשיפור משמעותי בתפקוד.

במכון מנטליקס אנו מציעים אבחון אוטיזם מקיף ומעמיק הנערך על ידי פסיכיאטר ילדים ונוער מומחה בתחום ואף אבחון אוטיזם למבוגרים.

כל המידע החשוב על אבחון אוטיזם במאמר הבא של ד"ר טנא מייסד מכון מנטליקס ופסיכיאטר מומחה.

הספקטרום האוטיסטי

הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD – Autistic spectrum disorder) מוגדרת כהפרעה נוירו-התפתחותית המופיעה לרוב בשנות הילדות המוקדמות ופוגעת בתקשורת בין אישית. הלוקים בהפרעה מתקשים באינטראקציות חברתיות, מגלים חסך בהדדיות חברתית ורגשית (לדוגמה – קושי בהבנת ג'סטות או מחוות לא מילוליות), לצד התנהגותיות חזרתיות ועיסוק בתחומי עניין מוגבלים. אנשים עם ASD עלולים להתנהג אחרת מרוב האנשים וללמוד דברים אחרת. חשוב לומר, שלאנשים רבים ללא אוטיזם ייתכנו התנהגויות מהספקטרום האוטיסטי, אך עבור המאובחנים על הרצף עוצמת התסמינים מהווה אתגר ממשי בחיי היום-יום.

תהליך אבחון אוטיזם

אבחון אוטיזם יכול להיערך בכל גיל, ומטרותיו שונות. עם זאת, ניתן לומר שהאבחון חשוב בכל גיל, ושאבחון מוקדם ככל האפשר חיוני, שכן התערבות רב-צוותית ורב-מקצועית מוקדמת, יכולה לשפר משמעותית את מהלך חייהם של הלוקים באוטיזם. או במלים אחרות – גם אם אדם נולד ללא מיומנויות חברתיות, הוא יכול ללמוד אותן, וככל שיתחיל מוקדם יותר – כך לרוב ייטב לו. 

עבור מבוגרים רבים, מהווה האבחון "חותמת" לתחושת שונות עמה הם מסתובבים שנים רבות, חותמת ש"מסדרת להם את הראש", ומאפשרת להבין טוב יותר את הסיבה לקשיים שחוו בחייהם. האבחון גם עוזר מאוד לבני משפחתו של המאובחן, הילד או המבוגר, באורח שמאפשר התמודדות טובה יותר ואמפטית יותר עם הקשיים התקשורתיים הקיימים לפעמים סביבו. 

היבט משמעותי נוסף בתהליך האבחון הוא הצורך בהכרה של הרשויות – אבחון של אוטיזם מקנה לעתים זכויות שונות במוסד לביטוח לאומי, במסגרות רווחה, בעירייה, בצבא, במסגרות לימודיות וכו'. 

אבחון אוטיזם למבוגר

אבחון אוטיזם למבוגר נעשה על ידי פסיכיאטר למבוגרים, לצורך קליני או לצרכי הכרה של הרשויות, או שילוב של השניים. האבחון לרוב אורך כשעה או שעתיים, וכולל ראיון קליני, ולעתים שאלונים, ושיחה עם  בני משפחה. 

ישנם מאפיינים המחשידים לקיומה של הפרעה על הספקטרום האוטיסטי, ביניהם:

  1. ליקויים בתקשורת לא מילולית (לדוגמא הימנעות מיצירת קשר עין או חוסר הבנה של מחוות חברתיות).
  2. קשיים בפיתוח ושימור יחסים בין אישיים.
  3. היצמדות לרוטינות והתנגדות לשינויים.
  4. שימור תחומי עניין מוגבלים.
  5. עודף או תת-רגישות חושית.
  6. התנהגות חזרתית.

אבחון אוטיזם לילדים

בגיל הילדות, אבחון אוטיזם נערך על ידי פסיכיאטר ילדים ונוער המומחה באבחון אוטיזם, נוירולוג ילדים או רופא התפתחותי. האבחון מבוסס על קריטריונים קליניים, תצפיות על הילד ותגובותיו הרגשיות, סדרת שאלונים להורה ולמורה וכן ראיון מלא של הילד ושל הוריו. 

הפסיכיאטר הבודק יכול לערוך גם בדיקות מעבדתיות ואחרות, שמטרתן לשלול מצבים רפואיים העלולים לגרום לתסמינים האופייניים לאוטיזם. במקרים מסוימים, ניתן לאבחן אוטיזם כבר בגיל 18 חודשים (ובגילים אלה לרוב יבוצע האבחון בידי רופא התפתחותי). פסיכיאטר ילדים לגיל הרך עורך לרוב אבחון של אוטיזם החל מגיל שלוש. 

במכון מנטליקס אנו עורכים אבחון אוטיזם מלא שמתבצע על ידי פסיכיאטר לילדים ונוער החל מגיל 3. האבחון תקף לביטוח לאומי וגם למוסדות החינוך, ואנו מסייעים בהדרכה, ליווי, הכוונה וכן בהתאמת טיפול רגשי לילד ולמשפחתו. 

על מנת לקבל הכרה מלאה מהרשויות, במקרה של ילדים יש צורך באבחון פסיכיאטרי רפואי, אך גם באבחון פסיכולוגי (מסוג ADOS) שנערך על ידי פסיכולוג קליני מורשה. יש לבצע שני אבחונים אלה בנפרד,  בידי גורמי מקצוע מורשים בלבד. 

מדוע חשוב לאבחן אוטיזם אצל ילדים בגיל מוקדם?

אבחון ילדים בגיל צעיר מאפשר התאמת טיפול בשלבי הילדות המוקדמים בהם הגמישות המוחית של הילד מקסימלית, ולכן ניתן לשפר באופן ניכר את יכולתו התפקודית לעתיד. הראשונים שלרוב שמים לב לסימני אזהרה הם הורי הילד שיכולים לעקוב אחר התפתחותו. 

עיכובים התפתחותיים אינם מעידים לרוב על אוטיזם ואיך צורך להיכנס להיסטריה בשל עיכוב התפתחותי כזה או אחר. בכל מקרה תמיד ניתן להתייעץ עם רופא הילדים או אחות טיפת חלב לגבי הצורך באבחון. סימנים מחשידים כוללים הימנעות מיצירת קשר עין של הילד, עיכוב שפתי וחוסר עניין בסביבתו.  

החיים עם אוטיזם במשפחה

עבור הורים רבים, אבחון ילד על הספקטרום האוטיסטי מציף תחושות קשב של כאב, צער, בושה, דאגה והלם. 

מעבר לכך, לקושי הרגשי מתווסף קושי טכני-בירוקרטי – הצורך בהתארגנות ומציאת מסגרת חינוכית מתאימה לילד וטיפולים מתאימים, רוטינת הסעות ועוד. טיפול בילד על הספקטרום מצריך משאבים רבים שבאים לעיתים על חשבון שאר בני המשפחה. האחים עלולים לחוש תסכול ותחושת הזנחה, או לחוש אחריות כלפי האח שנמצא על הרצף.

על אף התחושות הקשות, כדאי וחשוב לאזור כוחות ולטפל בילד המאובחן. יש לזכור כי בגילוי אוטיזם כל בני המשפחה עוברים משבר ויש לתת לכל אחד מהם מקום ומשמעות. במקרים אילו ניתן גם להסתייע בהדרכת הורים ומשפחות, ואפשר לקבל כלים אפקטיביים להתמודדות עם המצב המורכב. חשוב לזכור דבר נוסף – רבים מהמאובחנים עם ASD, יצליחו לחיות חיים שלמים ומלאי משמעות, למרות הפרעתם. 

דברו איתנו בוואטסאפ

תפריט נגישות