עבור לתוכן
כל המאמרים

הפרעה פוסט טראומטית – שיטות טיפול

פסיכיאטר מומחה

דרך סיפורם של חיילים צעירים שנלחמו כאריות אך חזרו פצועים נפשית, מתאר פסיכיאטר בכיר את המאבק שמולנו. סדרת כתבות עם ד"ר אורן טנא על טראומה צבאית – ועל טיפול בטראומה.

פרק III: דני חזר מהקרב ב-07.10 עם פציעה פיזית קשה, אך מפריע לו יותר הפצע הנפשי שמסרב להגליד. איך ניתן לסייע לו ולחיילים רבים כל כך במצבו? בניגוד למה שחושבים, בהחלט יש טיפול בטראומה (PTSD), ואפשר לעזור לדני לצאת מזה.

סטרס, קהות רגשית וניתוק: המחיר הנפשי של טראומת לחימה קשה

דני נכנס לחדר בצליעה. הוא עבר עוד ניתוח ברגלו, והכאב גדול, אבל לא נראה שזה משנה לו, "הנפש, היא כואבת לי יותר", הוא אומר לי, "בעיקר קשה לי לראות איך הכול פה ממשיך, ואני מהצד מנותק. הם לא מבינים שהם עוסקים בשטויות?, שהכול יכול להתפוצץ ברגע אחד?". 

דני כבר עמוק בהתנהגות פוסט טראומתית. מחד הוא חש קהות רגשית וניתוק מכל מה שעניין אותו בעבר, "אהבתי לבלות זמן עם האחיינים שלי. עכשיו כשהם באים אני לא יוצא מהחדר", מאידך הוא פקעת של עצבים וחוסר שקט, לא מצליח לישון וחוזר כל הזמן למראות המסויטים. 

ראשית אני מסביר לדני על האבחנה ועל התסמינים שלו. אני מסביר כיצד הטראומה סדקה איזו "בועה של ביטחון" שהוא התקיים בה, ועכשיו הכול נראה מסוכן ומפחיד. אני מסביר כיצד המוח לא מוכן לקבל את זה שהסכנה חלפה, ולכן הוא כל הזמן חש כאילו הוא עודנו שם, ב-07.10. בהסבר מבין דני מדוע גופו מרגיש כפי שהוא מרגיש, כיצד הורמוני סטרס משפיעים על תחושותיו הפיזיות והנפשיות. זה מקל עליו מעט. 

הדרך לריפוי: שיטות הטיפול המרכזיות בטראומה

בהמשך אני מסביר לדני על שיטות הטיפול המרכזיות לטראומה. חשוב לי שהוא ישמע על השיטות, כדי שננסה להתאים לו טיפול שהוא יוכל להתחבר אליו. אני אומר לו, שאין טיפול תרופתי שמסייע ל-PTSD, אבל שארשום לו תרופה שתסייע לו להירגע ולישון קצת, וכן תרופה שאולי תוריד קצת את רמות החרדה הגבוהות שלו . אבל אני מסביר גם שעיקר העבודה שלו תהיה בטיפול הרגשי, שכן העיקרון שכל הטיפולים חולקים הוא עיקרון המכונה חשיפה. 

"האדם שעובר טראומה מבקש להימנע בכל דרך או צורה מלחשוב עליה או לחוות אותה", אמי אומר לדני, "וזה בדיוק מה שמונע מהמוח שלנו לעבד את הזיכרון הטראומתי, ולהפוך אותו לזיכרון רגיל, אם גם כואב במיוחד. שיטות הטיפול כולן מבוססות על הצורך שלנו להיזכר באירועים הקשים, לעשות בהם סדר, לבנות מהם סיפור עם רצף והיגיון, קשה ככל שיהיה, כדי שנוכל לאחסן אותן מחדש במוח". 

CBT, EMDR, PE ועוד: שיטות הטיפול המרכזיות בטראומה

אני מסביר לדני על השיטות העיקריות לטיפול רגשי בטראומה: 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ממוקד טראומה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, או בלועזית טיפול CBT, מהווה את שיטת הטיפול המרכזית בהתמודדות עם טראומה. הטיפול לרוב קצר-מועד ומתרכז בהיבט החשיבתי (הקוגניטיבי), ובהיבט ההתנהגותי. מבחינה חשיבתית, אני מסביר לדני שהטיפול יבקש לערער על אמונות שגויות שאולי השתרשו אצלו לאחר הטראומה (לדוגמה: "העולם מקום מסוכן", "אין לי עתיד", "לעולם לא אצליח להתגבר"); מבחינה התנהגותית אני מסביר לדני שהטיפול יבקש לשנות התנהגויות שהתקבעו אצלו לאחר טראומה (לדוגמה: לא לצאת מהחדר בבית, לא להיפגש עם חברים). 

טיפול EMDR – Eye Movement Desensitization and Reprocessing

אני מסביר לדני, שבדומה לטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, גם בשיטת טיפול זו יש התמקדות בתסמינים הפוסט-טראומתיים, היינו במחשבות השליליות שמתקבעות אצל האדם ובהתנהגויות הנמנעות שפיתח בעקבות החשיפה לטראומה. אלא שכאן, נעשה הטיפול תוך כדי פרוטוקול מיוחד, המערב גירוי של שני צדי המוח במהלך העבודה הטיפולית. גירוי זה מושג ע"י תנועות עיניים (בדומה לנעשה בעת חלימה), או טפיחה על הברכיים, או גירוי ממכשיר חשמלי שאוחזים בידיים. 

טיפול בחשיפה ממושכת – PE

זו שיטת טיפול שפותחה בידי פרופ' עדנה פואה, ושמתבססת על העיקרון לפיו חשיפה ממושכת והדרגתית לגורם שמלחיץ אותנו, מפחיתה בהדרגה את רמת הלחץ שאנו חשים. החשיפה נעשית בדמיון ובמציאות, בהדרגה, ובאורח שמאפשר למטופל לעבד מחדש את החוויה הטראומתית. 

טיפול אינטגרטיבי-דינמי

"לפעמים", אני אומר לדני, "גישה אחת מסוימת לא מספיקה. הטיפול המשולב, או האינטגרטיבי ינסה להקנות לך ארגז כלים נרחב, שיאפשר לך להתמודד עם הקשיים שאתה חווה. זו שיטת טיפול שהיא לרוב ממושכת יותר, ומתמקדת לא רק בתסמינים הפוסט-טראומתיים אלא גם בסימפטומים שאולי היו לך לפני הטראומה, שכעת מקשים עליך לעלות על מסלול של החלמה". 

בסיום אני אומר לדני שלא משנה באיזו שיטה יבחר, אני והמטפל הרגשי שלו נלווה אותו בסבלנות ובציפייה שישתפר. כי בניגוד למה שחושבים, בהחלט יש טיפול ל-PTSD, ואפשר לצאת מזה

דברו איתנו בוואטסאפ

תפריט נגישות