עבור לתוכן
כל המאמרים

תסמיני דיכאון

פסיכיאטר מומחה

דיכאון היא הפרעה שכיחה שעלולה להתפתח כתוצאה מאירועים קשים ומצערים בחיים, אך גם עלולה להופיע ללא כל טריגר מוקדם. דיכאון משפיע על מצב הרוח, החשיבה, התפקוד וההנאה מהחיים, ועלול גם להיות מסוכן. חשוב לאבחן דיכאון, בעיקר כי ניתן וצריך לטפל בו.

מתי דיכאון הופך להפרעה ואיך טיפול בדיכאון יכול לשנות מציאות ואף להציל חיים?

ד"ר אורן טנא, פסיכיאטר מומחה, מסביר על תסמיני דיכאון שחשוב להכיר.

מדרגות העצב – מתי חוצים את הגבול לדיכאון מאובחן?

עצב הוא תחושה טבעית שכולנו חשים מדי פעם. לפעמים גם יש תקופות קשות בחיינו, לדוגמה אחרי פרידה או אובדן, בהן העצב מלווה אותנו זמן מסוים באורח יומיומי. בישראל של אחרי השבעה באוקטובר בוודאי רבים חשים עצב, אבל ורגשות שליליים נוספים.

מתי הופך מצב רוח רע או אפילו מאוד רע לדיכאון מאז'ורי (המונח המקצועי שנקרא פעמים רבות "דיכאון קליני" בפי העם). מדובר כמובן בטווח, אבל ניתן לומר שכאשר העצב מתנתק כבר מהמקור, האדם כבר לא זוכר למה הוא בעצם עצוב, אלא הוא פשוט כזה, וכאשר העצב והייאוש הופכים לחזות הכול, ואין כוח לתפקד, ואין הנאה משום דבר, אז פעמים רבות אנחנו מדברים כבר על תגובה שגלשה מאזורים נורמטיביים, אל תחום האבחנה של דיכאון.

9 תסמיני דיכאון שחשוב להכיר

ספר האבחנות הפסיכיאטרי, ה-DSM5, מונה תשעה תסמינים עיקריים המופיעים בדיכאון. לפי הספר אבחנה של דיכאון ניתנת כאשר אדם סובל מלפחות חמישה מהתסמינים הנ"ל, במשך תקופה הנמשכת מעל שבועיים, במשך רוב היום ובמרבית הימים.

עצב, ייאוש או ריקנות

עצב גדול, ואפילו ייאוש, חוסר תקווה או תחושת ריקנות. במקרים קלאסיים של דיכאון מלנכולי מתואר העצב ככבד יותר בשעות הבוקר. לעתים העצב נצפה בידי הסביבה (למשל כאשר האדם הסובל דומע או בוכה הרבה).

חוסר הנאה מפעולות שאהבתם

חוסר יכולת ליהנות מפעילויות שבעבר הסבו הנאה. אובדן עניין בפעילויות. למשל סבתא שלפתע לא רוצה או לא נהנית לשחק עם הילדים. או אדם שאהב לצאת למסעדות או להאזין לקונצרטים ופתאום לא רואה בכך כל טעם.

שינויי דפוס שינה

שינוי בתבנית השינה – באורח קלאסי בדיכאון מופיעה פגיעה בשינה, ובעיקר יקיצה מוקדמת. לדוגמה, האדם מתעורר בארבע בבוקר, בלי שעון מעורר, ולא מצליח לחזור לישון ולהירדם מחדש. במקרים של דיכאוםן לא טיפוסי, קורה ההיפך – האדם ישן הרבה יותר מהרגיל, ומתקשה לצאת מהמיטה.

שינויים בתיאבון

שינוי בתיאבון ובמשקל. שוב, באורח קלאסי – בדיכאון בולטים חוסר תיאבון וירידה במשקל, ללא שניסינו לעשות דיאטה כמובן. אבל במקרים של דיכאון לא טיפוסי, דווקא יש תיאבון יתר ואכילה מרובה.

פגיעה בריכוז ובהחלטיות

פגיעה בריכוז. האדם מתקשה פתאום לקרוא ספר אף שנהג לקרוא, או מתקשה להתרכז בעבודה או אפילו לעקוב אחר סרט בטלוויזיה. לעתים נלווה לכך חוסר החלטיות ואמביוולנציה, אפילו בנוגע להחלטות פשוטות כמו "מה אלבש היום?" או "לאן אלך לשתות קפה?".

חוסר ערך או אשמה

תחושה חדשה או מועצמת של חוסר ערך, כאילו האדם לא שווה כלום, או שחייו לא שווים. או תחושת אשמה, כאילו מגיע לאדם עונש על משהו רע שעשה

תשישות

תחושה חדשה או מועצמת של חוסר ערך, כאילו האדם לא שווה כלום, או שחייו לא שווים. או תחושת אשמה, כאילו מגיע לאדם עונש על משהו רע שעשה

איטיות

שינוי בתבנית ההתנהגות – התנהלות איטית מהרגיל, או להיפך – תזזיתית וחסרת שקט.

מחשבות על מוות

מחשבות על מוות כפתרון, בין אם רצון ל"להיעלם ולא להתקיים", או "לא להתעורר", ובין אם תכנון או כוונה לבצע ניסיון התאבדות.

חשוב לדעת! דיכאון הינה מחלה שגורמת לסבל נורא, ולעתים עלולה לגרום לסכנה ולהסתיים בתמותה. חבל, כי יש למחלה זו טיפול יעיל. אם אתם חושדים שאתם או מישהו בסביבתכם סובל מדיכאון, אל תישארו עם זה לבד, פנו לטיפול.

דברו איתנו בוואטסאפ

תפריט נגישות