עבור לתוכן

טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי

טיפול מספק מרחב בטוח לחקור את הסיבות למגוון רחב של מצבים שכולנו מתמודדים איתם בשלבים שונים בחיים. פסיכותרפיה מעניקה כלים מעשיים לשיפור ההתמודדות ואיכות החיים. זוהי דרך יעילה לחיזוק הערך העצמי, שיפור יחסים, התגברות על טראומות ויצירת עתיד אופטימי.

פסיכותרפיה

דיכאון

דיכאון

טיפול פסיכולוגי מספק מרחב בטוח לחקור את הסיבות למגוון רחב של מצבים שכולנו מתמודדים איתם בשלבים שונים בחיים.
פסיכותרפיה מעניקה כלים מעשיים לשיפור ההתמודדות ואיכות החיים. זוהי דרך יעילה לחיזוק הערך העצמי, שיפור יחסים, התגברות על טראומות ויצירת עתיד אופטימי.



טיפול פסיכולוגי

פסיכותרפיה

פסיכותרפיה

כמה מסקרנת אותנו הנפש. וכמה עניין (ולעתים גם תקווה ופחד) מעוררת בנו המחשבה שדרך שיחה עם אחר, אנחנו יכולים לחולל שינוי עמוק בתוכנו. ואכן, בבסיס החוויה האנושית, פסיכותרפיה, או טיפול-נפשי בתרגום ישיר (פסיכו=נפש, תרפיה=טיפול) מהווה פעמים רבות מסע של גילוי עצמי וריפוי. בתוך גבולות בטוחים של מרחב טיפולי, פועלים מטפל ומטופל יחדיו, כדי לעצב נרטיבים, לטפח חוסן ולשחרר פוטנציאל לצמיחה.

מה זה פסיכותרפיה?

מה זה פסיכותרפיה?

מאמר זה, עוסק בעומקי הנפש והלב, ומזמין אתכם להבין קצת יותר טוב מהי פסיכותרפיה - תהליך שלא רק מתקן פצעים, אלא גם חוגג את הרוח השוכנת בכל אחד ואחת מאיתנו.

קודם כל נענה – מדוע בכלל פונים אנשים לטיפול? ייתכנו לכך מספר תשובות:

התמודדות עם מצבי משבר בחיים. כולנו עברנו כאלה, וכולנו מכירים כאלה. לדוגמה מחלה או מחלת בן משפחה, פיטורים מעבודה, גירושין, אובדן או שינויים ומעברים בחיים. אבל גם שינויים "טובים" יכולים לעתים לעורר משבר, וזה בסדר – לדוגמה חתונה קרבה, לידה צפויה קידום בעבודה או רכישת דירה.

התמודדות עם קשיים רגשיים מתמשכים בחיים – לדוגמה דימוי עצמי נמוך, קשיים בוויסות רגשי או בוויסות ההתנהגות, קשיים ביצירת קשרים או ביחסים בינאישיים.

התמודדות עם קשיים ספציפיים דוגמת טראומה, חרדה, דיכאון, התמכרויות ועוד.

התהליך הטיפולי מבוסס על יצירת יחסי אמון במרחב בטוח, הוא המרחב הטיפולי. המפגש האנושי הבינאישי הזה, שהופך פעמים רבות לקרוב ומרגש, מאפשר העלאת תכנים מעולמו הפנימי של המטופל באופן חופשי ואותנטי. הבנת הקשיים והמכאובים ויצירת חיבור רגשי מסייעים בהשגת שינוי התנהגותי, חשיבתי ורגשי.

כדאי לכם לדבר עם מישהו על זה?

לפעמים קשה להבחין אם מה שאנחנו חווים הוא תחושה חולפת של עצב, או שמא מצב מתמשך שדורש טיפול ולווי מקצועי שיאפשר לנו להתמודד טוב יותר

אל תניחו לספקות לעצור אתכם מלפנות לעזרה. שיחה עם מטפל מקצועי תסייע לאבחן את המצב.
זכרו, אין בושה בבקשת עזרה - הדבר החשוב הוא בריאותכם הנפשית.
אבחון רשמי נעשה רק בשיחה עם איש מקצוע.

סוגי טיפול פסיכולוגי

• טיפול בהבעה ויצירה – טיפול המבוסס על שימוש באמצעי הבעה שונים (לא מילוליים), להבנת התכנים המעסיקים את האדם. בקטגוריה זו נוכל למצוא גם טיפול באומנות, משחק, דרמה, מוסיקה ותנועה. טיפול זה מתאים במיוחד לאנשים שמתקשים פעמים רבות לתת ביטוי לרגשותיהם, לדבר אותם אפילו בשקט לעצמם. דרך היצירה או המשחק, מתאפשר בכל זאת מגע של האדם עצמו עם עולמו הפנימי, וחשיפתו גם בפני המטפל.

• טיפול אינטגרטיבי – טיפול המשלב בין גישות פסיכודינמיות לגישות קוגניטיביות התנהגותיות.

• טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – טיפול שהוא בדרך כלל קצר-מועד, ומתמקד בתסמינים עליהם מדווח המטופל. לדוגמה התקפי חרדה ובעקבותיהם קושי לנהוג או ללכת למקומות הומי אדם, או דוגמה של מטופל שחייב לרחוץ ידיו עשרות פעמים ביום. לטיפול שתי זרועות עיקריות – מחשבתית (קוגנטיבית) בה מוזמן המטופל לחקור עם המטפל ולגלות דפוסי חשיבה שגויים ואמונות לא נכונות אשר עומדות פעמים רבות בבסיס ההפרעה שלו (לדוגמה – "אם יהיה לי התקף חרדה בקניון אני אמות", או "אם לא אשטוף ידיים אחרי נגיעה בדלת בטוח אדבק באיידס"). לאחר זיהוי הקוגניציות השגויות מוזמן המטופל לעבוד בעזרת המטפל על אימוץ חשיבה אחרת, מציאותית יותר – ומתאימה יותר לעולם האמיתי. הזרוע השנייה של הטיפול היא ההתנהגותית – בה עובדים המטפל והמטופל ביחד ובאורח יזום על שינוי דפוסי התנהגות שמפריעים למטופל. לדוגמה שיעורי בית בהם המטופל נדרש לצאת כל יום מהבית "קצת יותר רחוק" או לחכות שתי דקות בטרם הוא שוטף ידיים לאחר נגיעה בידית של דלת. טיפול ב-CBT פחות שואל "למה נוצרה הבעיה?", אלא יותר מתעסק באיך לשנות אותה. סוגים ספציפיים של טיפול CBT משמשים לטיפול בטראומה ובהפרעות נפשיות אחרות.

טיפול פסיכודינמי – טיפול המבוסס על עקרונות הטיפול הפסיכואנליטי, ומתמקד בתהליכים תוך נפשיים, רובם לא מודעים, שהינם תולדה של אירועי העבר ויחסים מוקדמים של האדם. טיפול זה לרוב אינו מוגבל בזמן, והוא אינו ממוקד בסימפטום מסוים, אלא מזמין את המטופל למסע של העלאת תכנים ותהליכים מהלא מודע, על מנת להרחיב את התובנה ולסייע בהבנת סימפטומים ומנגנוני ההגנה. בדרך כלל בטיפול זה משתחזרות בתוך חדר הטיפולים תבניות של התנהגות ורגש המאפיינות את חייו של האדם מחוץ לטיפול. לדוגמה אדם שמתקשה לתת אמון באחרים, יתקשה לתת אמון גם במטפלת שלו. או אדם שמרגיש תקוע בחייו, פעמים רבות ירגיש תקוע גם בטיפול. אלא שבטיפול דינאמי התבנית משתחזרת בתוך מרחב בטוח, בו ניתן לשקף את ההתנהגות, לפרש אותה, להבין אותה יחדיו – ולעתים גם לשנות אותה, לרווחתו של האדם.

דרכי הטיפול הקיימות שונות ומגוונות. קיימת חשיבות עליונה להתאמת סוג הטיפול לאדם הפונה ולמטרת הפנייה. חלק מהמטופלים רוצים לחקור ולהבין מה עובר עליהם, בטרם הם מתחילים בהליך של שינוי. חלק אחר מעוניינים לשנות את מה שמפריע להם, מבלי בהכרח להבין את הסיבות העמוקות להתנהגות כזו או אחרת. וחלק אחר, מעוניינים בשני הדברים יחדיו.
שיטות הטיפול המקובלות ביותר, הן:

סוגי טיפול פסיכולוגי

צריכים עזרה?

בריאות הנפש חשובה כמו בריאות הגוף. לעתים די בשיחות עם איש מקצוע כדי להרגיש טוב יותר. זכרו, תמיד אפשר לשנות - הכוח בידיים שלכם!
אל תחששו לבקש עזרה.

צריכים עזרה?

בריאות הנפש חשובה כמו בריאות הגוף. לעתים די בשיחות עם איש מקצוע כדי להרגיש טוב יותר. זכרו, תמיד אפשר לשנות - הכוח בידיים שלכם! אל תחששו לבקש עזרה.

טיפול קבוצתי

טיפול בדיכאון: עקרונות הטיפול

בנוסף לטיפולים פרטניים, שנערכים בפורמט של אחד על אחד, קיימים טיפולים בהם מערך הטיפול כולל מספר משתתפים. טיפולים מסוג אלו כוללים טיפול קבוצתי, המאפשר לאדם לגלות ולהכיר את עצמו בתוך מערכת יחסים של קבוצה ומתבסס על כוחה של הקבוצה לקדם תהליכים של צמיחה, הבנה ושינוי. בטיפול מסוג זה יש מטפל אחד או שניים לקבוצה קטנה של אנשים. בנוסף, ישנם טיפולים משפחתיים, זוגיים או דיאדיים אשר מתמקדים במערכת היחסים בתוך התא המשפחתי ומטרתם לחשוף ולגלות את מורכבות היחסים בין הפרטים השונים.

לא כל אחד יודע מיד איזה טיפול מתאים עבורו, ופעמים רבות מדובר בתהליך של ניסוי וטעיה. בתקופות שונות בחיים יכולים להתאים לאדם סוגי טיפול שונים. אבל השורה התחתונה בכל הטיפולים זהה – היכולת להיעזר באדם אחר יכולה לחולל שינוי משמעותי, ואפילו להציל חיים. אז אל תישארו עם מצוקה לבד. אם אתם חשים צורך בכך או אפילו סתם מרגישים לבד – פנו לקבלת טיפול.

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על פסיכותרפיה:

זה מגוון

פסיכותרפיה או טיפול פסיכולוגי, מתייחסת לטיפול בנפש האדם בשיחות. אבל לא מדובר בשיטה אחת, אלא בשיטות רבות – הכוללות טיפול דינאמי (השיטה היותר קלאסית) טיפול קוגנטיבי-התנהגותי, טיפול בהבעה ויצירה ועוד.

מותר לכעוס על מטפלים

מותר ואפילו רצוי להגיד למטפלים שלנו מה אנחנו מרגישים כלפיהם בטיפול! אפילו אם אנחנו כועסים עליהם. עבודה על הרגשות הללו, והבנת מקורם - הרבה פעמים תורמת לתהליך הטיפולי.

שינוי מוחי

שיחות משנות את המוח – כן , גם לטיפול בשיחות השפעה נצפית על אזורים מוחיים מסוימים במחקרי הדמייה, בדומה לטיפול תרופתי בנוגדי דיכאון.

טיפול גם מרחוק

ניתן היום לטפל שיחתית גם מרחוק – נכון, טיפול הנערך באורח מקוון שונה מטיפול שמתרחש בחדר הטיפולים, אבל למטופלים מסוימים הוא עשוי להתאים, ולאפשר קבלת טיפול גם כשאינם זמינים או יכולים להגיע אל הקליניקה של המטפל.

המקצועיות חשובה

כמו כל התערבות רפואית, גם טיפול פסיכותרפי עלול להזיק. לכן חשוב לקבלו בידי אנשי מקצוע מוסמכים, לרוב - פסיכיאטרים, פסיכולוגים או עובדים סוציאליים קליניים.

מפסיכיאטרית לעברית

לעתים השפה של אנשי מקצוע ממש לא מובנת. אז בואו נתרגם משפט מ"פסיכיאטרית" לעברית:
"ביחסי ההעברה כלפי שלך בולטים מנגנוני הגנה של דה-אוולואציה והשלכה"

מה לעזאזל זה אומר? הנה התרגום:

בתוך טיפול פעמים רבות נוצרות תחושות עזות כלפי המטפל, המהדהדות תבניות יחסים של המטופל עם דמויות משמעותיות בעברו (לדוגמה אם או אב). לדוגמה כאשר מטופל שהעריץ את אמו אך חשש ממנה, מפתח תבנית דומה כלפי המטפלת שלו. לתופעה זו קרא פרויד "יחסי העברה". מנגנוני הגנה כוללים דרכים של המטופל, או נכון יותר של נפשו, להגן עליו מפני דברים קשים מדי במציאות. לדוגמה מנגנון הגנה של הכחשה מאפשר לאדם להכחיש בעיה שיש לו ובכך להגן על נפשו (עד גבול מסוים כמובן).

דה אוולואציה והשלכה הם שני מנגנוני הגנה בלתי מפותחים יחסית – הראשון מתאפיין בביטול האחר והפיכתו ל"לא חשוב" (לדוגמה – "המטפלת שלי לא שווה כלום") השני מתאפיין בהשלכת רגש שלילי שיש לאדם על סביבתו כך שהוא לא צריך להרגישו (לדוגמה: "המטפל שלי כועס עליי ושונא אותי").

אז מה נאמר כאן בעצם:
"היחסים שפיתחת כלפי כמטפלת שלך, מזכירים את היחסים שהיו לך עם דמות משמעותית בעברך. בולט שימוש בתבניות חשיבה ורגש שנועדו להגן עלייך. לדוגמה כדי לא להרגיש כעס, את מרגישה שאני זו שכועסת עלייך, וכדי שזה לא יהיה אכפת לך – את חשה שאני לא שווה כלום".
דברו איתנו בוואטסאפ

תפריט נגישות