עבור לתוכן
כל המאמרים

חוות דעת פסיכיאטרית

פסיכיאטר מומחה ומנהל רפואי

מעבר לטיפול מסור, לעתים נדרש הפסיכיאטר לספק למטופל מסמך משפטי, כדי לסייע לו בצורך קונקרטי מול הרשויות – בית המשפט, הצבא, ביטוח לאומי או חברת ביטוח. איזה סוגי חוות דעת יש, ומתי נדרש לפנות לפסיכיאטר פרטי לקבל חוות דעת? ננסה לעשות מעט סדר במושגים.     

פסיכיאטרים הם קודם כל רופאים שאמורים לסייע למטופליהם להרגיש טוב יותר ולצלוח משברים נפשיים. אלא שלעתים, מעבר לטיפול בקליניקה, נדרש הפסיכיאטר לספק למטופל מסמך משפטי, כדי לסייע לו בצורך קונקרטי מול הרשויות.

איזה סוגי חוות דעת יש, ומתי נדרש לפנות לפסיכיאטר לקבל חוות דעת? ננסה לעשות מעט סדר במושגים:     

חוות דעת פסיכיאטרית לבית המשפט

חוות דעת פסיכיאטרית לבית המשפט היא למעשה חוות דעת רפואית או עדות בשבועה של מומחה, הנמסרת לבית המשפט. חוות הדעת נדרשות באחד משני מקרים:


בתביעות אזרחיות, בהן מטופל תובע פיצויים או אחוזי נכות כי לטענתו נגרם לו נזק נפשי, והוא מבקש חוות דעת פסיכיאטרית התומכת בטענתו זו. במקרים אלה הנושא של חוות הדעת הוא לרוב קביעת שיעורה של הנכות הנפשית של המטופל.

בתביעות פליליות, כאשר אדם מואשם בעבירה, אך יש חשד שבעת שביצע אותה הוא סבל מהפרעה נפשית משמעותית, שמנעה ממנו להיות מודע למעשיו ולכן אינו בר ענישה. במקרים אלה חוות הדעת עוסקת בעיקר במידת האחריות הפלילית של אדם על מעשיו.

בשני המקרים הללו חוות הדעת נמסרת לאחר בדיקת המטופל, בין אם בפגישה חד פעמית או בסדרת מפגשים, וכן קריאת חומר רפואי ומשפטי שרלוונטי למקרה. פעמים רבות, איכותה של חוות הדעת תקבע אם תביעת המטופל תצליח או תיכשל. ככל שהמומחה שחתום על חוות הדעת בכיר יותר או שהוא עובד במכון מקצועי יותר, ככל שהמוניטין שלו טוב יותר, ככל שהוא מוערך יותר בידי השופט ומוכר לו ככותב חוות דעת אמינות ולא "מוזמנות מטעם" – כך גבוהים הסיכויים שדעתו תתקבל, ושהמטופל יזכה בתביעתו. לכן כאשר בוחרים מומחה לכתיבת חוות דעת, חשוב לבחור מומחה בעל שם, או כזה העובד במכון מבוסס ומקצועי. בנוסף, חשוב לוודא שהמומחה והמכון בו הוא עובד, מיומנים בכתיבה משפטית ובהופעה בפני בתי-משפט, שכן ליכולת הכתיבה וההתנסחות של המומחה חשיבות אדירה ביכולת ההשפעה על תוצאות המשפט. על חוות הדעת להיות ברורה, מנומקת ומבוססת, תוך הבנה של כל המורכבויות המשפטיות שעלולות להופיע במהלך ההליך המשפטי. על הפסיכיאטר הבודק לבדוק את כל המסמכים הרפואיים ולדעת לשאול את כל השאלות המדויקות על מנת לספק חוות דעת מדויקת ככל האפשר.

סוגי חוות דעת פסיכיאטרית – רפואיות נוספות:

חוות דעת (הערכת נכות נפשית) לביטוח לאומי

בעולם אידילי, מטופל שסובל מבעיה נפשית שמחייבת אחוזי נכות נפשיים (בדומה לנכות על רקע גופני), פשוט מגיע לביטוח הלאומי, משתף בקשייו ומקבל אחוזי נכות תואמים. אלא שהמציאות אינה אידילית – וכמעט תמיד מטופל המבקש הכרה בנכותו צריך להביא עמו חוות דעת של איש מקצוע התומכת בבקשתו. הפסיכיאטר כותב חוות הדעת מעריך את מצבו הנפשי של המטופל בעת הבדיקה, ואת את חומרת הפגיעה (אם קיימת) בתפקודו. הוא עשוי להעריך שהנכות היא זמנית או קבועה. את ממצאיו הוא יסכם במכתב מקיף שיימסר למטופל, וזה יביאו בפני הבודקים של הוועדה בביטוח הלאומי האמונה על קביעת אחוזי נכות, ובהתאם על גובה קצבת הנכות ועל הזכות לשירותי שיקום.

חוות דעת פסיכיאטרית לצבא

השירות בצבא מהווה עבור רבים סטרסור משמעותי שעלול להוביל להחמרה בהפרעה נפשית קיימת, או אף לגרום לפריצתה של מצוקה נפשית חדשה. צה"ל מתקדם מאוד בהבנה של מגבלות אלה, ומספק לחיילים "הגנות" בשפה צבאית, בניסיון לאפשר להם לשרת באורח מוצלח במסגרת מותאמת. פעמים רבות, מבקשים מועמדים לגיוס או חיילים שכבר משרתים בצה"ל, לקבל חוות דעת מפסיכיאטר אזרחי, אותה הם יכולים להביא למפגש עם גורמי בריאות הנפש בצבא. מומלץ מאוד לפנות למומחה אזרחי בעיקר בשני המקרים הבאים: צעירים שכבר מטופלים בשל בעיה נפשית, ומומלץ שיצטיידו במכתב סיכום עדכני מהמטפל שמכיר אותם. המקרה השני הוא של צעירים שמפתחים תסמינים נפשיים לקראת השירות, או במהלכו – ומעוניינים בבדיקה של גורם ניטרלי – פסיכיאטר אזרחי, להערכת מצבם הנפשי ולכתיבת חוות דעת לגורמי בריאות הנפש בצבא. הפסיכיאטר המעריך יכול לחוות דעתו לגבי הקלות נדרשות במסגרת השירות, או אף להמליץ על  פטור משירות צבאי. קבלת חוות דעת מבודק אמין, העובד במכון מוכר ומקצועי, מבטיחה לרוב שהגורמים הצבאיים יתייחסו להמלצות ברצינות הראויה. 

עוד על מכתבים וחוות דעת לצבא תוכלו למצוא באתר מנטליקס בלינק הבא: (לינק לכתבה של עודד טלמור)

חוות דעת פסיכיאטרית לאגף השיקום / משרד הביטחון

אנשי צבא שנפגעו נפשית בעת שירותם הצבאי, זכאים לעתים להכרה בנכותם הנפשית מידי אגף השיקום של משרד הביטחון (ולא הביטוח הלאומי, המספק הכרה לנפגעי נפש אזרחיים). הכרה בנכות עשויה לזכות את המטופל במימון הטיפול הנפשי לו הוא זקוק, בגישה לשירותי שיקום ובקצבת נכות בעת הצורך. מטופלים התובעים להכיר בנכותם, נדרשים לספק חוות דעת של גורמי מקצוע, בה מוערך מצבם הנפשי ומידת הפגיעה בתפקודם. הפסיכיאטר הבודק גם נדרש לרוב להעריך את הקשר הסיבתי שבין הפגיעה שנגרמה למטופל לבין הנכות הנפשית שהתפתחה. מעבר למקצועיות של כותב חוות הדעת, קריטי לפנות לבודק מוערך ואמין, המקושר למכון מוכר, כדי שחוות הדעת לא תתקבל בביטול כ"מסמך מטעם", אלא כמסמך מקצועי שראוי לאמץ וליישם את המלצותיו.

חוות דעת לצוואה או לאפוטרופסות, או "תעודת רופא"

במקרים בהם מבוגרים רוצים לחתום על צוואה או כל מסמך משפטי אחר, אך חוששים שמישהו יערער על כשירותם להבין ולחתום על המסמך, פונים פעמים רבות לפסיכיאטר מומחה לצורך קבלת חוות דעת לגבי כשירותם לערוך צוואה או לחתום על מסמכים משפטיים שונים. במקרים אלה, לעתים מספיקה חוות דעת מקוצרת של המומחה, המכונה "תעודת רופא". זו מתמקדת ב"כאן ועכשיו" מבחינת המצב הנפשי של הנבדק, וקובעת אם הוא כשיר או לא לקבל החלטות הנוגעות לגופו או לרכושו בעצמו. חוות דעת זו נדרשת לעתים גם כאשר מטופלים מאובחנים כלוקים בהפרעה נפשית, דוגמת סכיזופרניה, אך עדיין רוצים להחליט בעצמם כיצד יחולק רכושם. רצוי לקבל את "תעודת הרופא" בסמיכות לחתימה על המסמך המשפטי שעלול לעורר מחלוקת, ואז מהווה חוות הדעת מעין "תעודת ביטוח" שמגבירה את הסיכוי שהנחיותיו המשפטיות של האדם ימומשו במלואן בהתאם לרצונו.

האם יש דבר כזה – פסיכיאטר משפטי?

למרות הדעה הרווחת, כל פסיכיאטר מומחה רשאי לתת חוות דעת לבית המשפט ואין הסמכה מיוחדת למתן חוות דעת פסיכיאטרית. עם זאת, כדאי לשים לב בפנייה לרופא מומחה לצורך חוות דעת, שמדובר באי מקצוע בעל ניסיון בתחום, עם מוניטין שיגרמו לשופטים ולעורכי דין לכבד את דעתו ולא למהר לבטלה כ"מגוייסת". מעבר ליכולת הקלינית, חשובה במקרים אלה יכולת כתיבה עם היכרות של המינוחים המשפטיים המקצועיים, ויכולת התנסחות למקרה שמתעורר צורך למסירת עדות בבית המשפט.

במנטליקס אנו עורכים חוות דעת רפואיות לכל צורך; במכון יש צוות מיומן ובעל ניסיון, שיוכל להכווין אתכם לקבלת המענה המדויק לו אתם נדרשים. הצוות הרפואי-מקצועי מגובה בצוות אדמיניסטרטיבי מיומן, ויחדיו הם יפעלו לספק לכם חוות דעת מקצועית ורהוטה בטווח זמן קצר. נשמח לסייע לכם בכל עת, פנו אלינו!

דברו איתנו בוואטסאפ

תפריט נגישות